N I E U W S B R I E F  



WORLD WIDE VIDEO FESTIVAL
NIEUWSBRIEF

18 november 2004


Okwui Enwezor, Cathérine David, John Hahnhardt, Corinne Diserens en vele andere prominenten scharen zich achter het World Wide Video Festival

Maandag 15 november j.l. deed Tom van Vliet, directeur van het World Wide Video Festival, in een speciale hoorzitting van de Tweede Kamer een dringend beroep op de politiek om het festival financieel te steunen. Gewapend met zes harde argumenten en een lange lijst steunbetuigingen hield hij zijn betoog voor de leden van de vaste kamercommissie voor cultuur.

In mei van dit jaar werd het WWVF, ten tijde van de voorbereidingen van de 21ste editie van het festival, onaangenaam verrast door het advies van de Raad voor Cultuur om de meerjarige subsidie met ingang van 2005 volledig stop te zetten. Als staatssecretaris Van der Laan dit advies zou opvolgen komt na 21 jaar een einde aan dit Nederlands festival voor video- en mediakunst dat wereldfaam geniet.

Dit nieuws bracht een stroom van protesten en adhesiebetuigingen op gang onder kunstenaars, professionals en het brede publiek dat de afgelopen jaren het festival bezocht. Op www.wwvf.nl zijn honderden reacties te vinden die variëren van ongeloof tot hevige verontwaardiging. Net als de festivalleiding konden zij niet geloven dat de overheid het netwerk van kunstenaars, instellingen en producenten, de kennis over en het internationale platform voor mediakunst zomaar verloren zou laten gaan. Inmiddels hebben vooraanstaande kunstenaars en curatoren zich achter het festival geschaard. Hun reacties spreken klare taal.

In weerwil van het oordeel van de Raad voor Cultuur, dat overigens in schril contrast stond met dat van subsidiënten als het Amsterdams Fonds voor de Kunst en de Mondriaan Stichting, VSB Fonds, Stichting Doen, TV5 en het Goethe Institut zette het WWVF in juni van dit jaar een wervelend en goedbezocht festival neer. Met 15.000 bezoekers en een breder publiek dan ooit tevoren (50% nieuwe bezoekers), onderstreepte de 21ste editie haar belang en bestaansrecht. Met een goed gedocumenteerde cdrom-catalogus, een uitgebreide website en een export-editie WWVF 2004 blijft het festival dan ook haar bijdrage aan de mediakunst leveren. Ten tijde van de hoorzitting opende de export-editie van WWVF 2004 in het kader van de FutureShow 3004 in de Triennale in Milaan. Later dit jaar zal een selectie uit het programma van WWVF 2004 ook in Seoul, Korea te zien zijn.

Met het pleidooi in de Tweede Kamer hoopt het World Wide Video Festival de politiek te overtuigen van datgene wat vele deskundigen over de hele wereld al lang weten; het World Wide Video Festival neemt een unieke plaats in, binnen Nederland, voor Europa en niet in de laatste plaats World Wide.

top of page

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Tom van Vliet (06 224 043 51)
World Wide Video Festival
Keizersgracht 462
1016 GE Amsterdam

T 020 420 7729
F 020 421 3828

SUPPORT!
Lees de reakties van publiek, kunstenaars en professionals op het advies van de Raad van Cultuur om de financiële steun voor WWVF te stoppen
Ik pleit er dringend voor om de rijkssteun voor deze cruciale culturele instelling voort te zetten. Nu de mediakunst zich uitbreidt en steeds meer erkenning vindt als een belangrijke kunstvorm, is het van belang dat nieuwe generaties kennis kunnen nemen van zowel nieuwe richtingen in de mediakunst als van de geschiedenis van de videokunst. Het World Wide Video Festival vervult deze waardevolle taak.

John G. Hanhardt
Curator of Film and Media Arts, Guggenheim Museum New York

·
We wijzen u er op dat het aanbod in Nederland aan podia, waar de avantgarde op het gebied van de nieuwe media (inclusief video-installaties) op het hoogste nationale en internationale niveau wordt gepresenteerd, enorm schraal is. Vrijwel alle instituten in ons land presenteren de nieuwe media slechts op basis van willekeur. [...] Op het World Wide Video Festival kan het publiek echter op basis van regelmaat en constante kwaliteit zich serieus op de hoogte houden van de nieuwste ontwikkelingen.[...] WWVF vervult niet alleen een belangrijke informatieve rol voor het publiek in het algemeen, maar ook voor galeries en verzamelaars in het bijzonder. WWVF vervult een belangrijke brugfunctie tussen galeries en musea.

Galerie Akinci
Galerie Ellen de Bruijne
Galerie Annet Gelink
Galerie Lumen Travo
Galerie Diana Stigter

·
Vele malen heb ik met het WWVF samengewerkt bij belangrijke coproducties met de VS, Spanje en Frankrijk. Het is een voor Europa uniek festival waarin beeldende kunst en het bewegende beeld samenkomen in het werk van kunstenaars van over de hele wereld. Het festival trekt dan ook een groot aantal bezoekers uit het buitenland naar Nederland en speelt daarmee een belangrijke rol op het Europese toneel.[...] We kunnen niet zonder!

Corinne Diserens
Directrice, Musée des Beaux-Arts de Nantes, Nantes, Frankrijk

·