Kurt d'Haeseleer (1974) is een jonge, talentvolle Belgische kunstenaar. Sinds enkele jaren werkt hij vanuit het Brusselse collectief De Filmfabriek, waar hij regelmatig de videografie voor multimediale theater- en dansprojecten voor zijn rekening neemt. Zijn werk is gebaseerd op state of the art digitale montage- en productietechnieken, maar het eindresultaat overstijgt de techniek volkomen. De kracht van zijn werk is dat hij fantastische, organische en associatieve beelden creëert uit schijnbaar alledaagse opnamen. Als een digitale alchemist wekt hij de pixelmaterie tot leven en brengt een beeldenstroom op gang.
World Wide geeft tijdens het 21e festival een beeld van de verscheidenheid van d'Haeseleers werk met een videotape, twee installaties en een performance. De installatie/performance Lullaby (2003) gaat over het grensgebied tussen waken en slapen. De toeschouwer neemt plaats in een tentje, doet een verzoek om een 'slaapliedje' en krijgt de volledige behandeling. Naast beelden van Kurt d'Haeseleer wordt hij vergast op live tekstprojecties van Wies Hermans en muziek van Tuk. De tent wordt gebruikt als een groot projectiescherm waarmee voor omstanders een schimmenspel ontstaat.
S*CKMYP (2004) is een experimentele loungefilm voor vier projectieschermen gebaseerd op een tekst van de Belgische dichter Peter Verhelst. S*CKMYP hypnotiseert de toeschouwer met een digitaal beeld- en klankuniversum. De circulaire architectuur van de installatie, en de stroom van gesproken tekst en eindeloos transformerende beelden creëren een soort opschorten van de tijd. De elektronische muziek van Köhn, het project van de Belgische componist Jurgen Deblonde, vormt daarbij een indringende soundscape waarin de hypnotiserende stem van Verhelst als een mantra voortborrelt. Beeld en geluid creëren een audiovisuele vortex, die de bezoeker onderdompelt in een digitale koortsdroom.
Naast deze installaties is zijn videofilm
File (2002) te zien in de Project Room en zal Kurt d'Haeseleer met zijn laptopband een concert geven, voorzien van visuals.
Kurt d'Haeseleer over de titel S*CKMYP
"Het is eigenlijk heel simpel waar de titel vandaan komt: van de tekst
van Peter Verhelst. Die tekst is een verregaande adaptie en herwerking
van een oude tekst van hem, die hij Verhemelte noemt. Waarom hij die
tekst juist S*CKMYP genoemd heeft, weet ik zelf ook niet, hij laat daar
niet zoveel over los. Ik heb het altijd een goeie titel gevonden. Het
klinkt goed en de tekst van Peter heeft wel iets van een geperverteerde
suburbane hiphoplyric die onherkenbaar getransformeerd is. Bovendien
past de titel goed bij de lichamelijkheid van Peters schrijven. Het
geeft een soort van 'fuck you-gevoel' aan het werk, en het is zo ook dat
ik aan de beelden werk en Köhn aan de muziek, we proberen een soort
overtreffende stap van 'videolyriek' te bereiken, iets waarbij je enkel
iets kan zeggen in de trant van "eat this" of "ik moet hier dringend
naar buiten, want het dak gaat instorten". Maar voor het echte mysterie rond de titel moet je bij Peter zijn. En ik vind dat wel best zo dat hij er niet zoveel over loslaat."